nazlitoac.blogspot.com

18 Nisan 2023 Salı

Plitvice Gölleri-HIRVATİSTAN

Doğa Harikası Plitvice Gölleri 

2017 yılında Yudosk ekibimizle gittiğimde acaba yeryüzünün cenneti burası olabilir mi diye sorduğum büyüleyici tabiatıyla Plitvice Gölleri Ulusal Parkı, Balkan turumuzun en muazzam duraklarından biriydi. 

Yaklaşık 300 km.lik alanı kapsayan doğa harikası park, Unesco Dünya Mirası Listesi'ne 1979 yılında girmiş. 

Hırvatça adı Plitvicka Jezera olan park, Hırvatistan'ın en büyük milli parkıymış.

Diyelim ki geldiniz, ki gelip görmenizi isterim, Ulaz 1 ( Giriş 1 ) ve Ulaz 2 ( Giriş 2 ) giriş kapılardan birinden 80 ila 300 Kuna arasında sezona göre değişen ücreti ödeyip parka adamınızı atıyorsunuz ( Gittiğimiz yıl sezonun yoğun olduğu zamandı ve 25 Euro civarına denk gelen Kuna'yı ödemiştik. 2022 yılında ise 40 Euro olmuştu giriş ücreti. ). Biz, rehberimiz Oğuz Baş beyin tavsiyesiyle Giriş 1 kapısından girdik parka. Görseli en güzel parkurlar, bu kapıdan oluyormuş. Girişin hemen arkasındaki panolardan, kalacağınız süreye ve yürüyüş performansınıza göre 7 parkurdan birini tercih edebilirsiniz. 

Efendim; Alpler'in Hırvatistan'daki uzantısı Mala Kapela sıradağların yamacında, 1250 ila 480 metrelik rakımlar arasında yer alan, yalnızca ülkenin değil dünyanın en önemli turizm cennetlerinden biri olan Plitvice Gölleri'nde arada bir büyünün etkisinden kurtulduğumda çektiğim mavi, yeşil ve turkuaz renkleriyle bezenmiş bir kaç kareyi sizlere sunmak isterim.

Plitvice Gölleri 

Parka girdiğinizde karşınıza çıkacak ilk görsel şöleniniz ahanda burası olacaktır. Girişten 10 dakika içinde gol 5 mi desem 10 mu desem, valla bilemedim. Daha ilk görselde, vay canınaa, nereye gelmişim, Elfler'in Diyarı'na geldim galiba  dediğimi dünmüş gibi hatırlarım. 😄
Fotoğrafa dikkatle bakarsanız yamaca konmuş ahşap yürüme parkurunu görebilirsiniz. 

Veliki Slap Şelalesi-Great Waterfall ( Plitvice Gölleri )

Parkın girişinden aşağıya doğru ilerledikçe Korana Nehri Vadisi'ne akan olağanüstü şelaleler iyice göz önüne serilmeye başlıyor burada.
Plitvice Gölleri, üst ve alt göller olarak ikiye ayrılmış. Göller, deniz seviyesinden 636 metre yükseklikten başlıyor, 503 metre irtifaya kadar yaklaşık 8 km. kadar iniyor. Göz kamaştıran Veliki Slap Şelalesi, 87 metre ile parkın en yüksek ve en ünlü şelalesiymiş.

Prošćansko Gölü-1 ( Plitvice Gölleri )

Bölgenin, 37 metre derinliğe ve 2,5 km. uzunluğa sahip ikinci büyük Prošćansko Gölü, biri büyük olmak üzere beş gölden oluşuyor. İsmini görünce aynı gölün başka açılardan fotoğrafları olduğunu düşünmenizi istemem. Kendimce göllerin ismi yanına numara koydum.

Prošćansko Gölü-2 ( Plitvice Gölleri )

Su, pırıl-pırıl...Bu satırları yazarken düşündüm durdum, daha önce böyle tertemiz, berrak göl gördüm mü acaba diye...l-ıh hatırlayamadım. Şimdi orada olmak vardı. Ağaçların gölgesinde oturup elinde bir kupa kahveyle hülyalara dalıp...Neyse...☺️

Milino Gölü ( Plitvice Gölleri )

Uzuun uzun yıllar boyunca coşkun akan Korana Nehri, vadinin kireçtaşı yapısını aşındırıyor. Aşındırdıkça önce bir göl, sonra da şelalelerle başka bir gölü oluşturuyor. Basamak gibi olduğunu düşünün. İnceleyen, araştıran uzmanlara göre bu döngü devam ediyormuş. Yani yıllar sonra göl ve şelale sayısı artacakmış.


Prošćansko Gölü-3 ( Plitvice Gölleri )

Kireçtaşının çözünmüş olması, suya düşmüş yaprak ve dalları zamanla taş haline dönüştürüyor. Bu yüzden görevliler göllerdeki dal ve yaprakları temizlemiyorlar. Ve göldeki katı maddeler suyu yükselttikçe kireçtaşının gözeneklerinden yakınındaki çukura akmaya başlıyor. 

 Malo Gölü ( Plitvice Gölleri )

Tee eskiden civarda yaşayan yerel halk, balta girmemiş bu ormandan korkmuş. Adına da Şeytan'ın Ormanı denmiş. Ne ağaç kesmişler ne de avlanmışlar...E haliyle vahşi hayvanların yuvası olmuş bölge. Bunlardan biri de bozayıymış. Efsaneye göre park, tek bir bozayı kalana dek var olacakmış.
Size tavsiyem, belirlenen rotalardan çıkmamanız. Her an yırtıcı hayvanla karşılaşabilirsiniz.


 Galovac Gölü ( Plitvice Gölleri )

1861 yılına dek yerel halk parkı umursamamış. O yıldan sonra parkı keşfeden saygın bir kaç kişi göl kenarına hem tesis ve konaklama inşa ediyor hem de doğal florasını korumak için çabalıyorlar. Il. Dünya Savaşı'ndan sonra bilim insanlarının dikkatini çeken Plitvice Gölleri, 1949'da milli park ilan ediliyor. İlan ediliyor edilmesine de 1960'lı ve 1970'li yıllarda film çekimi olana dek parktan pek kimsenin haberi olmuyor. Filmlerden sonra şöhreti artıyor parkın.

Veliki Prštavac Şelalesi ( Plitvice Gölleri )

28 metreyle turistlerin en çok ziyaret ettiği, bol fotoğraf çektiği şelaledir aynı zamanda. Yakınına gittiğinizde pıt-pıt damlalardan bolca ıslanırsınız. Oraya kadar gelmişim, elbette ıslanmaya değer.☺️ 

Kozjak Gölü ( Plitvice Gölleri )

45 metre derinliğe ve 82 hektarlık alanına sahip Kozjak Gölü, bölgenin en büyük gölüymüş. Parkı koruma bakımından tercih edilen elektrikli teknelerle giriş biletinizi göstererek ücret ödemeden tur yapabilirsiniz. Gölün çevresini yürümek isterseniz en az iki saatinizi alacaktır.

Plitvice Gölleri 

Bölgede nereye adımınızı atsanız karşınıza hep su çıkar. Etrafı kayın, çam ve ladin ağaçlarıyla kaplı ormanlarının çevrelediği, zengin bitki örtüsünün tertemiz suyla beslendiği, kuşların özgürce şakıdığı, şakır-şakır akacağını fısıldayan suları...Sanki medeniyetin henüz oluşmadığı, zamanın durduğu bambaşka bir aleme ışınlanmıştım.

Milino Gölü ( Plitvice Gölleri )

Su, bölgenin en önemli akarsularından olan Korana Nehri'nden doğuyor, yüksekliği değişen 100'den fazla şelaleye dönüşüp akıyor-akıyor ve büyüklü-küçüklü 16 göl ve onun rezervlerini oluşturuyor. Doğanın kendi kendine ürettiği buna mucize denmez de ne denir o zaman...
 
Plitvice Gölleri 

Göller aynı zamanda alabalık başta olmak üzere bir çok türde balıklara da ev sahipliği yapıyor. Yaban ördeği nasibini kapmaya çalışırken suyun berraklığında balıkları görmek bile mümkün.


Plitvice Gölleri 

Hırvatlar, göller çevresine florayı korumak için 18 km.yi bulan ahşap yürüme parkurları döşemişler. Bitkiler çiğnenmesin, toprağa basılmasın, suya ayaklar değmesin diye ellerinden geleni yapmışlar. 
 
Prošćansko Gölü-4 ( Plitvice Gölleri )

Farkettiyseniz her gölün rengi farklı. Kalsiyum karbonatla etkileşen içindeki katı maddelerden dolayı suyun rengi ona göre değişiklik gösteriyormuş. Botanikçilerin inceleyip araştırmaları sonucunda da 75'i endemik olmak üzere 1267 tür bitki varmış parkta. 

Prošćansko Gölü-5 ( Plitvice Gölleri )

Göllerde balıkları beslemek ve tutmak, avlamak yasak. Bitkileri ve çiçekleri koparmak, dalları kırmak yasak. Ateş yakmak, bankların dışında piknik yapmak, köpekleri tasmasız gezdirmek yasak. Sadece korucuların girmesi serbest olan rota dışındaki alanlara girmek de yasak. Kamp yapmak yasak. Kamp için izin alıyorsunuz ve ayrılan özel alanlara ücretini ödeyerek kamp yapabilirsiniz. Göllerde yüzmek yasak. Önceleri serbestmiş yüzmek. Ne zaman ki boğulmalar olmuş, 2008 yılında yasaklamışlar. Hatta göllere boğulanların ismini bile vermişler. Ahh unutmadan, kuşları, börtü böceği rahatsız etmemek için bağırmak da yasak. Valla Hırvatlar iyi yapıyor yasaklamakla. Katı kuralları olmasa böyle muazzam ötesi park olmazdı.
Yanlış hatırlamıyorsam İznik tarafıydı sanırım, 1500 rakımda yol geçmez, kervan geçmez ormanlık alanda yürürken ağacın dibinde çocuk bezi görmüş insanım. Yahu getirdin oraya kadar götür kendinle birlikte, eline mi yapışacak...Plitvice Gölleri'nde 13 km. yürüdüm, değil kağıt parçası, bir tane sigara izmariti bile görmedim.

Galovački Buk Gölü ( Plitvice Gölleri )

Yılda 1 milyondan fazla turistin ziyaret ettiği göllere uğramak isterseniz mutlaka sabah erken saatte gidin. Yılın her mevsimi ve haftanın her günü açık olan parka sabah 9:00 civarında geldiğimizde bile uzun kuyruk vardı gişede. 1 saatin sonunda ancak parka giriş yapabilmiştik. Biletinizi asla atmayın. Biletinizle park içindeki tren ve tekneyle gezebilir tuvaletlerini ücretsiz kullanabilirsiniz. Haa bir de kural değişmediyse eğer o biletinizle iki gün de kalabilirsiniz. Tabii bunun için parkta konaklama imkanı da var. Konaklama, bilete dahil değil. Gitmeden önce iyice araştırma yapmanızı öneriyorum. En iyisi yerinizi ayırtmaktır. 
Parkın içinde bulunan birbirinden uzak kafe ve restoranlardan faydalanabilirsiniz. 
Yanınızda mutlaka yiyecek ve içecek olsun. Zira kafeleri bulmak oldukça zor. Yılın her mevsimi yağış olabiliyormuş. Ona göre tedbirinizi alın derim. 

Vee ben...Sağ olsun, sevgili eşim çekmiş fotoğrafımı.
   Plitvice Gölleri    

Göllere 130 km. uzaklıktaki başkent Zagreb'ten sabah erkenden yola çıktığımızda, inanın tarif etmekte zorlandığım böyle muazzam bir parka geleceğimi hiç sanmıyordum. Tamam, gitmeden önce burası hakkında kısa bir araştırma yapmıştım tabii. Ama canlı gözlerle görmek, öyle başkasının çektiği fotoğraflara bakmak gibi olmuyor. Hissediyorsunuz. Soluyorsunuz. Bambaşka bir dünyaya adım atıyorsunuz. Renklerine aşık oluyorsunuz. Nutkumun tutulduğu bu yeri, bilmem anlatabildim mi...☺️




38 yorum:

  1. Resimlere bakarken bile içim açıldı... Ne güzel yermiş öyle... Resimler de tanıtımınız da harika!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ediyorum. Dünyanın en nadide yerlerinden biriymiş. Gerçekten de şahane ötesi bir park. :)

      Sil
  2. Selamlar, telefondan bakıyorum milli parkın görüntülerine. Şahane yerler. Unesco'nun miras listesine girmesine şaşmamak lazım. PC den büyük ekranda da bakarım detaylı incelerim; Sessizce bağırmadan 🙂 Bağırmayı da yasaklamıştır. Böyle bir yasağa şapka çıkarırım.
    Paylaşım için teşekkürler. Guzel bir bayram geçirmenizi diliyorum🌹

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selamlar...
      Valla ben de şapka çıkarıyorum. Yasakları eksik de yazmış olabilirim. Aklıma gelirse eklerim. :)
      Tamam, sessizce bağırmadan detaylı incelersiniz. 😊
      Hırvatlar parkı, Dünya'nın 8. harikası diye lanse etmişler. Ben de katılıyorum onlara.
      Değerli katkınıza çok teşekkür ediyorum.
      Ben de size güzel bayramlar diliyorum. 🌺

      Sil
  3. Yazının içinde kendimi kaybettim diyebilirim, olay yeri muhteşem ama anlatım ve fotoğraflar daha muhteşem; nitelikli bir rehber eşliğinde resmen gezdim, çok teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, ne demek...O hissi verebilmişsem ne mutlu bana. Olay yeri, fotoğraf ve anlattıklarımdan çok daha fazla muhteşem ötesi. Bazen kelimeler yeterli olmuyor. Umarım olay yerini görmek size de kısmet olur. Değerli katkınıza çok teşekkür ediyorum. :)

      Sil
  4. Bayıldım. Sadece göllere, manzaraya değil Hırvatların katı yasaklarla doğayı korumalarına da bayıldım. Demokrasi kötüdür, sınırsız özgürlük de kötüdür, disiplin, katı disiplin, yasaklar gerekir yoksa işte ağaç dibinde kakalı çocuk bezi buluruz:)))) otobüse binerken hâlâ sıraya girmeyi öğrenemediler çünkü özgürlük, demokrasi var! 20 yıl önce herkes "askerler darbe yapıyor kötü" diyordu koskoca paşaları hapse attıklarında darbe yapsalardı şu anda bu halde olmayacaktık...bazı ülkelere demokrasi 3 beden büyük geliyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba bücürükveben...
      İster demokrasi ister sınırsız özgürlük olsun saygı yoksa hiç bir anlamı yoktur. Her ne olursa olsun bana göre öncelik saygıdır. Hırvatlar'ın yasaklama getirmesi doğaya saygı duydukları içindir. Ve bunu layıkıyla yerine getiriyorlar. İnsanlar gelip geçici, doğa kalıcıdır. Özgürlük konusunda size katılıyorum. Özgürlüğün bir sınırı olmalı. Özgürüm diye sıra olmuş kişilerin önüne geçemem. Özgürüm diye nehrin önüne ket vuramam. Herkes saygılı olsa işte o zaman dünyanın her köşesi cennet olur. :)
      Değerli katkınıza çok teşekkür ediyorum. Mutlu günleriniz olsun.

      Sil
  5. Fotoğraflar şahane görünüyor. Bilgilendirmeler için de emeğinize sağlık. 😊 İnsanın her kötülüğü bencilliğinden kaynaklanıyor. Temiz bırak temiz bul bu kadar basit. İyi bayramlar dilerim. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ediyorum Duygu Hanım. Size katılıyorum, bencil olmasak, biraz da saygılı olsak ne güzel olurdu. Size de iyi bayramlar...Mutlu günleriniz olsun. :)

      Sil
  6. makedonyaya çok gittim de hırvatistanı görmedim, saol yaaa aklımda olsun bu dediğin yerler de :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, ne demek...Umarım gitmek size de kısmet olur. Eminim hayran kalacaksınızdır. :)

      Sil
  7. Anlattınız anlattınız :) Buralar insanın ömrüne ömür katar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ediyorum. :) Sanırım zaman kavramı ve dünyevi keder diye bir şey olmaz orada. :)

      Sil
  8. Fotoğraflara bayıldımm:))) Çok güzel bir yerler:))) Milino Gölü'nün rengi muhteşem:) O kadar güzel ve ayrıntılı anlatmışsınız ki, yazınızı keyifle okudum:))) Görmeyi çok isterim:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Değerli katkınıza çok teşekkür ediyorum. Yıllar geçse de unutamadığım gerçek üstü muazzam bir park...Umarım imkan ve fırsat bulup kendi gönül gözüyle görme şansını elde edersiniz. Eminim fotoğraflardan çok daha güzel olduğunun farkına varacaksınızdır. :)

      Sil
  9. Çok güzel bir tanıtım olmuş hocam.

    YanıtlaSil
  10. Cennetten bir köşeyi tanıtmışsınız adeta. Harika fotoğraflara özlü anlatımınız eşlik etmiş. İnsanın gidip göresi geliyor. Eğer öyle bir ihtimal doğarsa bu sayfaya tekrar tekrar dönmem gerekecek. Emeğinize yüreğinize sağlık Nazlı Hanım 🧿😊🌺🤚

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ediyorum Yıldız Hanım. Sizin de gönlünüze sağlık olsun. Umarım gidip görme ihtimaliniz doğar. Eminim fotoğraf ve anlattıklarımdan daha fazlası olduğunu göreceksinizdir. 😊

      Sil
  11. gezen siz huzur dolan ben aman Allahm ne güzel bir yermiş böyle !

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Huzur dolmanıza sevindim. Umarım bu olağanüstü parkı sizin de gezme fırsatınız olur. Değerli katkınıza çok teşekkür ediyorum.:)

      Sil
  12. Gitmiş kadar olduk. Çok teşekkürler. Umarım bir gün fırsat bulur ve ziyaret ederiz biz de.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, ne demek...Çok teşekkür ediyorum. Umarım siz de ziyaret edersiniz.

      Sil
  13. Plitvice Gölleri hakkında verdiğiniz bilgilerden dolayı teşekkürler. Gitmiş gibi oldum. Kolay gelsin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, değerli katkınıza ben teşekkür ediyorum. Size de kolay gelsin.

      Sil
  14. Nasıl bir yermiş burası ya gerçekten elfler diyarı gibi. Şelale, göl, ağaçlar hepsi nasıl güzel öyle. Kıskandım mı biraz acaba... :D Resimler zaten şahane, anlatımınız için de teşekkürler...:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, ne demek...Burası hakkında ben de tarif etmekte zorlanıyorum. En güzeli de hiç bozulmadan, günümüze kadar doğasının korunmuş olması.
      Umarım siz de oraları görürsünüz.
      Değerli katkınıza çok teşekkür ediyorum. :)

      Sil
  15. Hırvatistan'ın göllerle ilgili paylaşımınıza şöyle bir göz attım. Gerçekten görülmesi ve gezilmesi gereken güzel yerler. Tabiatı korumak için ne gerekiyorsa yapılsın. Ülkemizde yapıldığı gibi içine edilmesin.
    Emeğinize ve gönlünüze sağlıklar dilerim. Bu kadar yorumu anca yazabildim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Değerli katkınıza çok teşekkür ediyorum Recep Bey. Sizin de gönlünüze sağlık olsun.
      Ülkemizdeki tabiatı korumak için daha çok öğreneceklerimiz var.
      Sağlıcakla kalın, selam ve saygılarımı gönderiyorum.

      Sil
  16. Ne kadar güzel yerler, göller bir harika...Fotoğraflara bayıldım, bilgilendirmeler için çok teşekkür ederiz :)) İnşallah bir gün gitmek bize de kısmet olur :) Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, ne demek Sevil Hanım...Ben de teşekkür ediyorum. İnşallah size de kısmet olur gidip oraları görmek. Selam ve sevgilerimi gönderiyorum.

      Sil
  17. Güzel bir içerik olmuş elinize sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ediyorum. Sizin de gönlünüze sağlık olsun. :)

      Sil
  18. Harika bir coğrafya. Geçtiğimiz yıl Balkanlar'a gitmiş ancak Hırvatistan'ı görememiştik. Rehberliğinizde gezmek çok keyifliydi. Emeklerinize sağlık. Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ediyorum. Sizin de gönlünüze sağlık olsun.
      Umarım o taraflara yolunuz yine düşer, Hırvatistan'ı görme şansı bulursunuz.
      Ben de sevgilerimi gönderiyorum.

      Sil