nazlitoac.blogspot.com

11 Temmuz 2023 Salı

Tara Kanyonu-Bosna-Hersek



 Avrupa'nın Gözyaşısı Tara Kanyonu-Bosna-Hersek 

Dünya'da ikinci, Avrupa'da birinci en derin ve geniş kanyon olarak bilinen Tara Kanyonu, Durmitor Milli Parkı sınırları içerisinde yer alıyor. Karaçam ormanlarıyla kaplı bölge, 1977 yılında Unesco tarafından Dünya Mirası Listesi'ne alınmış. 

El değmemiş tabiatın tüm özelliklerini taşıyan kanyonun uzunluğu 80 km., en büyük derinliği ise 1333 metreymiş. 

Yemyeşil florayla kaplı yüksek dağların çepeçevre sardığı kanyon, en popüleri rafting olmak üzere başta su sporları, adrenalini yüksek zip-line ve doğa yürüyüşleri etkinliklerinin yapılmasıyla yerli-yabancı doğaseverlerin tercih ettiği bölge olmuş.

Onlara gıpta ederek kanyonu canlı gözlerle gidip görelim dedik. ☺️

Tara Nehri

Dağlardan gelen şu gördüğünüz su, içiliyormuş. Gittiğimizde haziran ayı olmasına rağmen hem berrak hem de buz gibi soğuktu. Ayaklarımı koydum suya, en fazla 10 dakika dayanabildim. Kocaman balıklara ise hiç değinmeyeyim.
Berrak, sağlığa zararlı olmayan, saf ve en büyük arıtılmış doğal içme su havzasına sahipmiş Tara Nehri. Niye Avrupa'nın Gözyaşısı denmiş, işte ispatı efendim. 😊

Rafting Centar Drina-Tara ( Tara Kanyonu )

Gece kaldığımız bungalov evlerin bazısında duş-tuvalet yoktu. Bir çift ve tek kişilik yatağın zor sığdığı lüksten uzak evlerdeki eşyalar gayet temizdi. Zor sığmamızı ekibimizden kimse sorun etmedi. Sonuçta bir gece kalıyoruz, satın almıyoruz ki. Bungalov evde benim en çok keyif aldığım anlar ise ahşabın kokusu ve gece gürül-gürül akan nehrin sesini dinleyerek uykuya geçmemdi. ☺️

Rafting Centar Drina-Tara ( Tara Kanyonu)

Ailelerin rahatlıkla kalabileceği büyüklükte bungalov evler de bulunuyor alanda. Alanın giriş kapısı yanındaki araç parkında gördüğüm sıralanmış karavanlara bakacak olursak epey tercih edilen bir kamp. 
Avucuyla su içen, kim olduğunu bilmediğim yavrucağın fotoğrafını paylaşmasam olmazdı. İçtiği de nehrin suyu tabii.☺️

Tara Nehri

Nehre nazır içeceklerimizi içip sohbet ettiğimiz oturma gruplarının hemen sol  tarafında hamakların asılı olduğu bölüm en çok tercih edilen yerdi. Hiç boş kalmıyordu hamaklar.
Şöyle diyeyim; birileri var ama sesleri yok. Yahu çocukların sesi de mi olmaz, ne bir konuşma ne bir bağırtı, yok ki. Ses vardı tabii, o da sırf doğanın sesiydi. ☺️


Rafting Centar Drina-Tara ( Tara Kanyonu )

Sol taraftaki barakalar, restoran ve kafe, sağ taraftaki yapılar ise mutfak ve duş-tuvalet...Taş yapının yan tarafından nehre doğru iniliyor. Nehrin suyunu çeken küçük bir motor yardımıyla depoya dolan suyla kampın  ihtiyacı karşılanıyor. 


Tara Kanyonu-Pejkovići Mevki

Ekipten kimimiz raftinge gidince, kimimiz kampta kalınca, 5 kişi olarak kumanyalar yanımızda keşif gezisi yapalım dedik. 


Tara Kanyonu-Bastasi Mevki

Niyetimiz bir kaç km. kadar dağa çıkıp geri dönmekti. Çıktıkça habire çıktık. Taa ki duvar misali dikenli sarmaşanlardan oluşan bitki kümeleri geçit vermeyene kadar yürümüşüz. Ehh azıcık da yolumuzu kaybetmiş olduk. İtiraf ediyorum, en sevdiğim yürüme budur efendim. 😀
Ha oradan, ha buradan geçelim diyerek dört dönerken tepede yerel halktan bir delikanlıyla karşılaşmak şans oldu bize. Kaybolduğumuzu anlayan genç, dedesiyle yaşadığı evine kadar getirdi bizi. Dede, önce soğuk, sonra şarap ikram edecek kadar sıcak davrandı bize. E ne de olsa yabancıyız tabii. Teşekkür edip boşalan şişelerimizi suyla doldurup gencin gösterdiği yönden geri döndük.
Ahh, etrafta başka ev görmediğimi de ekleyeyim. Doğayla başbaşa, tam bir izole hayat...☺️

Tara Kanyonu-Bastasi Mevki

Tee karşı dağ, Karadağ'da...Öndeki dağlar ise Bosna-Hersek'te...Tara Kanyonu'nun son 36 km.si iki ülke arasında sınır çizmiş. Kanyonun görkemi karşısında insan ne diyeceğini bilemiyor.
Tara Nehri'nden başladığımız gezimizle 900 metre irtifaya çıkarak yaklaşık 12 km. yürümüş olduk.
Bu dağlık gezide en unutamadıklarımdan biri de tam tekmil malzemeler olmadan çıkmamızdı. Neyse ki ben spor ayakkabı giymiştim de eşim deniz terliğiyle çıktı dağa. Keza hepimiz de şortluyduk. Dizleri geçen ısırgan otlarının ve dikenli sarmaşanların veryansına bir diyeceğim yok. Sen misin şort giyen... Nehrin suyunda yıkayana dek bacaklar habire kaşındı durdu.😄

Bosna-Hersek-Karadağ Sınır Kapısı ( Granični Prijelaz Hum )

Karşı taraf, Bosna-Hersek...Ülkedeki gezilerimiz bitince bu köprüden Karadağ'a geçmiş olduk. Köprü yol öyle dardı ki, otobüsümüz kaplumbağa hızı misali ikinci kaptanımızın yönlendirmesiyle bir hayli zor geçti. İnanın, bir an aracımız sıkışıp kalacak sandım. Nehre ve köprüye bakan kafeteryada çektiğim bu kareye baktıkça gülesim gelir. Ne maceraydı ama. 😄

Görüşmek üzere, doğa ve sevgiyle kalın. ☺️



41 yorum:

  1. Bungalovun dar olması ve içinde tuvalet olmaması iyi olmamış. Ama geri kalan her şey güzelmiş :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Uzun süre kalsaydık epey sorun olurdu. Neyse ki bir gece için umursamadık. :)
      Doğayla başbaşa olunca olumsuz tarafları görmüyor insan. Alıştık sanırım. :)
      Değerli katkınıza çok teşekkür ediyorum.

      Sil
  2. Rica ederim, ne demek...Ben de teşekkür ediyorum.

    YanıtlaSil
  3. Harika bir yere benziyor.Detaylı anlatımınız ve resimler için teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, ne demek...Asıl ben teşekkür ediyorum değerli katkınıza. :)

      Sil
  4. Kanyon beni çocukluğuma götürdü bir yandan, bizimki epeyi minikti sizinkinin ölçeğine göre... Ama çocuk gözünden bakınca boyutları muhteşemdi. Kuzenlerle tırmanmış tepeye gelince arkadaki iki dağın arasındaki akarsuyu kuş bakışı izlemiştik, vadideki, kartal olduğunu düşündüğümüz kuşlar da çok yakışmıştı maceramıza. Ama dik kayalıktan, akan suya inmeye ürkmüştük. O su da içilebilirdi ve dağın kasaba tarafında bir gözeden çıkarak gürül gürül akıyordu. Ve kasaba tarfındaki üzüm bağlarında - o zaman kıymetini anlamadığım ama bugün fazlasıyla farkında olduğum- ülkemizin en özel - yerli üzümleri yetişiyordu ki Tekel'in o yörede Buzbağ şaraplarını üreten fabrikası olduğunuz da öğrenmiştim yıllar sonra. Çok uzun yıllar ve aklımız iyicene erdiğinde hep düşünmüş ama gitmemiştik. Sanki gitmeli ve yazmalıyım diye düşündüm, yazınızı okuyunca:) Ve Indila, ülkemizde az tanınan muhteşem şarkıcı, şahane seçim:) Güzel bir sabah keyfi oldu yazınız, teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çocukken geçirilen maceralar unutulmuyor. Hafıza dipsiz bir kuyu gibidir. Unuttuğumuzu sandıklarımızı saklar. Taa ki benzer yazı veya görselle karşılaşınca hatıra, kuyudan yüzeye çıkar. Çocukken geçirdiğiniz o macerayı hatırlattığıma memnun oldum. Tehlike arz edeceğinden dik kayalıktan suya inmeyişiniz iyi olmuş. Bazı durumlarda ürkmek, iyidir. :)
      Tekel'in Buzbağ şaraplarını üreten o fabrika hala duruyor mudur, merak ettim. Umarım kapanmamıştır.
      Aklınıza düşüp hatıralar canlanmışken, oralardan fazla uzakta değilseniz gidilmeli, çocukken gördüğünüz zamanki ile şimdiyi kıyaslama şansı da bulursunuz hem.
      Tekrar gitmeseniz bile eskiyi yazıya dökseniz, eminim çok harika bir anlatım olacaktır.
      Indila'yı ben de son zamanlarda tanıdım. Şarkının sözlerini pek anlamasam da nakarattaki " mini world " kelimelerini, tabiat ile ilgili kendi küçük dünyama benzetiyorum. :)
      Şarkı seçimimi beğenmenize ve değerli katkınıza ben de teşekkür ediyorum. :)

      Sil
  5. Yine şahane bir doğa ama o şirin, üçgen evlere tuvalet, duş koymamaları acayip olmuş, tuvaletsiz ev olur mu? Demek ki doğa gezisinde şort iyi fikir değilmiş:)))geçmiş olsun. Pantolon ne güzel icat:))suyun içilebilmesi muhteşem. Çok teşekkürler bu güzel paylaşımlar için gitmiş kadar olmasam da bakınca mutlu oluyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tuvaletsiz ev olmaz, haklısınız. Bungalov evler biraz büyük olaydı, tuvalet-duş rahatlıkla konulabilirdi. Bazı kamp sahipleri ya masraftan kaçıyor ya da ortam doğal kalsın çabasında oluyor. Tabii devlet kamp alanları için ne kadarına izin veriyor, bununla da alakası olabilir. :)
      Kısa bir yürüyüş olur diyerekten şortlarla çıkmıştık dağa. Beş kafadar kaptırırsa kendini olacağı buydu. Hepimize ders oldu. :)
      Değerli sözlerinize ben de teşekkür ediyorum. O hissi verebilmişsem ne mutlu bana. :)

      Sil
  6. Bungalovlar ne tatlı görünüyor, çok küçük olması sıkıntılı ama. Fotoğraflar çok güzelmiş iyi gezmeler. :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, bungalov evlerin küçük olması sıkıntı verici. Az büyük olaydı, uzun süre bile kalınırdı. :)
      Duygu Hanım, değerli katkınıza çok teşekkür ediyorum. Size de iyi gezmeler...:))

      Sil
  7. Selamlar Tara Nehri ve çevresi görülmeye değer yerler. Köprü hakikaten büyük bir aracın geçişi için zorlu görünüyor. Alternatifi var mıydı merak ettim :) Güzel bir gezi olmuş, bizimle paylaştığınız için teşekkür ediyorum. Gözümüz gönlümüz açıldı. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selamlar fotohastasiempre...
      Sınır kapısı, kaldığımız Tara Kanyonu kamp alanına en yakın olanıydı. Başka alternatif yoktu maalesef.:)
      Rica ederim, ne demek...Asıl ben teşekkür ediyorum değerli katkınıza. Gerçekten de enfes doğaya sahip Tara Kanyonu ve çevresi görülmeye değer. :)

      Sil
  8. O kadar güzel ki... O nehrin kenarında olmak istedim. Bosna Hersek gitmeyi çok istediğim ülkelerden birisi, bakalım ne zaman kısmet olacak. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Havanın sıcak olduğu bu zamanda şimdi o nehrin buz gibi suyun kenarında olmak vardı. :)
      Umarım Bosna-Hersek'e gitmek size de kısmet olur.
      Çok teşekkür ediyorum değerli katkınıza. :)

      Sil
  9. teşekkürleer :) bosna hersek görmedim ama kanyon severim aklımda olsuun :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ediyorum. Rica ederim, ne demek...Umarım görme fırsatınız olur. :)

      Sil
  10. Kanyon deyince benim de aklıma Uşak'taki Ulubey Kanyonları gelir. Gitmişsinizdir siz muhakkak ama gitmediyseniz oraya da bir uğrayın derim ama orada piknikçilerin çok ses çıkardığını şimdiden söyleyeyim. :)

    Tara Kanyonu ve manzaralar çok harika bu arada.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ulubey Kanyonu'na gittim. Kanyonda yaptığımız dik tırmanışlı zorlu yürüyüş unutulmazdı. Parkur boyunca piknikçilerle karşılaşmadığımızı hatırlıyorum. Sanırım kanyonda onların olmadığı taraftaydık. :)
      Değerli katkınıza çok teşekkür ediyorum.

      Sil
  11. Gezmiş kadar oldum :) muhteşem manzaralar..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O hissi verebilmişsem ne mutlu bana. Çok teşekkür ediyorum değerli katkınıza. :)

      Sil
  12. Bungalovları çok seviyorum ama dar olduğu için de klostrofobimi çoğaltıyor sanki:(
    Çok güzel yerler, fotoğraflara bayıldım, içim açıldı:))) Tara Nehri suyun berraklığı, güzelliği muhteşem:))) Kanyon çok güzel:))))
    Emeğinize sağlık:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dar alanları ben de sevmiyorum. Afakanlar basıyor. Herkes nasıl kalıyorsa sen de kal diyerek teskin ediyorum kendimi mecburen. :)))
      Kanyon ve çevresi, gördüğüm en eşsiz coğrafyalardan biri. Umarım oraları siz de görme şansı bulursunuz.
      Değerli yorumunuza çok teşekkür ediyorum. :)

      Sil
  13. Thank you for sharing. Love this.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Thank you very much for your valuable contribution.

      Sil
  14. Merhabalar.
    Yugoslavya'nın Bosna-Hersek devleti sınırları içindeki Tara nehri izlenimleriniz ile o güzel görsel şöleni büyük bir keyif alarak zevkle izledim. Görseller, gezi fotoğraflarını destekleyen gezi anlatımınızla bütünleşince yine ortaya çok güzel bir gezi proğramı çıkmış oldu. Kaleminize, emeğinize ve yüreğinize sağlıklar dilerim.
    Tara nehri neden Avrupa'nın gözyaşısı olduğundan bahseden cümleyi yakaladım ancak, arkasını bulamadım. Heyecandan ben mi kaçırdım, yoksa siz yazmayı mı unuttunuz bilmiyorum. Tekrar yazınızı şöyle bir gözden geçirdim ama, yaşlılık işte, o cümleyi bir türlü bulamadım. Ama pes etmedim aramaya devam edeceğim, ama gözlerimi biraz dinlendirdikten sonra...
    Sağlıcakla kalın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Estağfurullah, yaşlı değil, yaş almış kişisiniz siz. Allah size sağlıklı yaşlılık nasip etsin Recep Bey. Pes etmeyip tekrar okumanızı da çok takdir ettim.
      Sizin de gönlünüze sağlık olsun.
      Değerli yorum ve görüşlerinize çok teşekkür ediyorum.

      Sil
  15. Merhabalar.
    "Niye Avrupa'nın Gözyaşısı denmiş, işte ispatı efendim. 😊" Ben cümleyi ikinci kez taramam esnasında buldum. Ancak, neden Avrupa'nın gözyaşısı denmiş hala anlayamadım.
    Sağlıcakla kal.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Recep Bey...
      Haklısınız, daha açıklayıcı yazabilirdim. Suyun berrak oluşunu kanıt olarak fotoğrafla göstermiş olmam biraz eksik bilgi olmuş. Yorumunuzu okur okumaz hemen ekledim bilgiyi. Ve ayrıca fark edip uyardığınız için size çok teşekkür ediyorum.
      Siz de sağlıcakla kalın.

      Sil
  16. Merhabalar.
    Bungalov evler benim ilgi alanıma giren bir ev tekniğidir. Ben de bu evleri yakından tanımak hatta bir gece misafir olmak isterdim. Turistik amaçla yapılan bu evlerin tuvalet ve duşu olmaması bana göre büyük bir eksiklik. Biraz büyük yap ama bu iki zaruri ihtiyaç için uyku arasında insanın bu evden kalkıp umumi tuvalete gitmesi hiç doğru değil. Hele bizim gibi yaşlı insanlar için, hiç kabul edilebilir bir durum değil. Bazı evlerin içinde olduğundan bahsetmişsiniz, mutlaka bu evlerin gecelik fiyatları farklıdır herhalde.
    Tanıtım ve paylaşım için teşekkür ederim.
    Sağlıcakla ve sağlıklı kalın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar...
      Bungalov evlerde daha önce de kaldım ama bu kadar küçüğünde hiç kalmamıştım. Dediğiniz gibi büyük olanların fiyatları daha yüksek. Kulübümüz, mümkün olduğunca üyelerin ceplerini yormayacak şekilde düzenliyor ki herkes katılabilsin. Zaten etkinliğin programında lüks aramayın uyarısı da yapılıyor. Gezilerimize gelenler çadır hayatına alışık kişilerdir. Biz de dahil kimse sorun etmedi. :)
      Benim blogda sözünü etmem oraya gidecek olanlara bungalov evlerin durumunu açıklayıp seçenek sunmaktı. Umarım gideceklere yardımcı olabilmişimdir. :)
      Değerli görüş ve katkınıza çok teşekkür ediyorum Recep Bey.
      Selam ve saygılarımı gönderiyorum. Siz de sağlıcakla kalın.

      Sil
  17. Ne güzel... Vize istemeden gidilmesi daha da güzel olsa gerek :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bosna-Hersek, vize istemiyor. Vize istemeyen ülkelere gitmek, daha güzel oluyor tabii. :)
      Değerli katkınıza teşekkür ediyorum. :)

      Sil
  18. Kanyonlara bende bayılırım. Saklıkent, Horma gibi bir çok kanyonda yürüdüm. Fotolar çok iyi, emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ediyorum. Saklıkent ve Horma kanyonlarında ben de yürüdüm. Oralar da harikadır.
      Sizin de gönlünüze sağlık olsun.

      Sil
  19. Ne kadar güzel bir gezi olmuş, doğa harika, buz gibi içilen sular, çok şirin bungalov evler...
    Ne iyi yapmışsınız da gitmişsiniz oralara. Evler küçük ve tuvaletsiz olabilir ama bir iki gece için sorun olmaz bence :)
    Kanyonlar güzel oluyor, Saklıkent kanyonunu gezmiştim çok güzeldi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Saklıkent kanyonuna gitmiştim yıllar önce. Görülmesi gereken muazzam bir doğası var. :)
      Hafızamda yer etmiş Tara Kanyonu'na iyi ki gitmişim diyorum ben de. Evler konusunu hiç sıkıntı yapmadık. Dediğiniz gibi bir iki gece için sorun olmasına değmez. Zaten gezi programında lüks aramayın deniyor. İster yurt dışı ister yurt içi olsun, etkinliklere gelen grup arkadaşlarımız bunu bilerek katılıyorlar. :)
      Değerli katkınıza çok teşekkür ediyorum Sevil Hanım.

      Sil