nazlitoac.blogspot.com

28 Haziran 2024 Cuma

Dünya'nın En Büyük Tavası Edirne

 Edirne Tavası ve Tava Ciğeri 

Dünya'nın en büyük kızartma tavasının Edirne'de olduğunu biliyor muydunuz? Sizi bilmem ama gidip görene kadar ben bilmiyordum. Hem de 12 Mayıs 2018 tarihinde Guinness Rekorlar Kitabı'na da girmiş.

Edirne Belediyesi tarafından düzenlenen " 8. Uluslararası Bando ve Ciğer Festivali "nde rekorlar kitabına girmek için rekor denemesi yapılmış ve deneme başarıyla sonuçlanmış. 

Efendim; benim rehberliğimde ve eşimin kaptanlığında, günübirlik gezimiz olan tarihi Edirne ziyaretimizden ara ara paylaşmak istiyorum. Gidişimizin bir gün öncesi, yarın Edirne'yi gezelim mi, ne dersin diyen eşimle ertesi gün sabah saatlerinde arabamızla çıktık yola.

Yaya olarak gezip gördüğümüz yerleri tek albümde değil parça parça anlatmayı düşündüğüm Edirne'nin tarihi yerlerine geçmeden önce rekorlar kitabına giren tavası ve tadına bakmadan dönmeyin dedikleri meşhur tava ciğeriyle başlayayım dedim. 

Dünya'nın En Büyük Tavası Edirne
Edirne Tava 

Meriç Köprüsü'nden geçip Karaağaç Yolu üzerindeki Lozan Caddesi'nde, termosumuzdan kahve içip biraz dinlenmek için bank arayışımızda tesadüfen karşımıza çıkan devasa tavayı görmek oldukça şaşırttı bizi. Yaya olarak gezeceğimizden mümkün olduğunca merkezden uzaklaşmamak adına rotayı belirlerken Meriç Köprüsü'nden ötesini düşünmemiştim. Oraya kadar gelmişiz, görmeden geri dönüp sonradan öğrenseydim tavayı, kesinlikle pişman olurdum. Sürprizlerin âlâsı oldu bana. 

Gelelim göğsümüzü kabartan rekorlu tavamıza. 2 ton ağırlığında, 704 cm. çapında, 80 cm. yüksekliğinde olan bu büyük tavadaki rekor denemesinde 600 kg. ciğer pişirilmiş. Ciğerin pişmesi için 250 kilo un, 2.520 litre ayçiçek yağı, 12 ton odun, 3 ton da kömür kullanılmış.
 

O kadar gazete alıp okuyorum, haberleri izliyorum, sosyal medyada boy boy fotoğraflarla Edirne gezilerini paylaşıyorlar, birisi de çıkıp tavadan bahsetsin, yok. Ne olacak, alt tarafı tava işte diyenler olabilir, sanki kolay da rekorlar kitabına girmek...😊

Edirne Tava Ciğeri
Edirne Tava Ciğeri

Sıra geldi tava ciğerini tatmaya. Eski Cami'deki ziyaretim uzun sürünce dışarıda beni bekleyen eşim esnafla sohbet edip soruyor, en iyi ciğer nerede yenir diye. Caminin çok yakınında bulunan Tahmis Çarşı Sokağı'ndaki Aydın Tava Ciğer'e, öneri üzerine geldik gelmesine de boş masa bulmak mümkün değil. Çevresindeki restoranlarda boş masa olmasına rağmen buranın müşteri yoğunluğu hoşumuza gidiyor tabii. Niyetimiz mekanın dışındaki caddeye bakan masalardan biri olsun istiyoruz. 2, 3 dakika kadar bekliyoruz ve boşalan, süratle temizlenen masaya kuruluyoruz.

Bekleyiş uzun sürmüyor ve 5, 6 dakika sonra ciğerler teşrif ediyor masaya. İki gündür kara kara düşünen ben, ilk kez dışarıda ciğer yiyeceğim haa, vay canınaa. Çok yıllar önce bir restoranda az pişmiş Arnavut Ciğeri servis edilince, yemedim ve bir daha da kendi pişirdiğimden başka dışarıda mı, ı-ıh cık hayııır diyen ben, daha ilk parçada mest oluyorum ve tüm ön yargılarım kaybolup gidiyor. İçi yumuşak dışı çıtır, ağızda dağılan leziz ciğerlerin yağ çekmeden iyi pişmesi, en çok beğendiğim tarafı oluyor. Ciğerin kendine has o kokusunu da hiç hissetmedim. Elbette her yemeğin pişme aşaması önemlidir fakat yemeğin malzeme seçimi ve ürünlerin nerelerden geldiğini de yadsımamak gerektiğini düşünüyorum. Edirne yöresinde yetiştirilmiş en az bir yaşındaki dananın ciğeri ile yine aynı şekilde verimli topraklarının ürünlerinden ayçiçek yağı ve buğday unuyla hazırlanıp alüminyumdan yapılmış özel bir tavada kızartılan Tava Ciğeri, basitmiş gibi görünse de aslında ustalık isteyen yemek türü. Zarı, damarı ve siniri dikkatlice temizlenen ciğer, yaprak şeklinde kesildikten sonra mutlaka bol suyla kandan arındırılması gerekirmiş. Yeniden kanlanmaması için tuzlayıp süzgeçte ve buzdolabında dinlendirdikten sonra unlayıp 2 dakika gibi kısa sürede kızartılıyormuş. Karaağaç'ta yetişen ve doğal yollarla kurutulan, yerel adı Karacı olan kırmızı biberle servis etmeleri ise olmazsa olmazmış. Benden söylemesi, çok çok acı biberleri...Bilmeden büyük bir parça aldım, gözlerimden yaş geldi. :)

Yaprak şeklinde dilimlenerek hazırlandığından bir diğer adı da Yaprak Ciğeri olan Tava Ciğeri'nin nasıl, ne zaman ve kimler tarafından ortaya çıktığı hakkında kısaca söz edecek olursam, bu konuda net bir bilgi yok ne yazık ki. Sanırım en mantıklısı, Edirne'ye göç eden Balkan göçmenlerinin bu lezzeti ülkemize kazandırdığıdır. 2010 yılında Türk Patent Enstitüsü tarafından Edirne Tava Ciğeri, Coğrafi İşaret alarak tescil de edilmiş.

Fotoğrafta gördüğünüz birer porsiyon 2 ciğer ve bir gazlı içeceğin toplam fiyatı olarak 590 lira ödedik. Benim tabağımdaki ciğerlerin çokmuş gibi göründüğüne bakmayın, telefonumu çantadan çıkarıp aman dur yeme, fotoğraf çekeceğim diyene kadar eşim başlamıştı kendi tabağındakini yemeğe. :)

Aydın Tava Ciğeri Edirne 

Başka şehirlerimizi bilemem ama İstanbul'a göre fiyatlar oldukça makul. Mayıs ayının menüsü bu tabii. Son olarak bugün baktım fiyatlarına tava ciğeri 300 lira olmuş. 20 liracık artmasına o kadar da olur artık. Restoranın giriş kapısına bu kocaman menü listesini görülecek şekilde koymaları iyi düşünülmüş. En azından neyi ne kadara yenir masaya oturmadan öğrenmiş oluyor müşteri. 

Ödemeyi yapmak için garsonun masaya bıraktığı fatura ile birlikte içerideki kasada kuyruğa giriliyor. Eşim kuyruktayken ben de biraz inceledim mekanın içerisini. Üst katlara çıkmadım fakat 3 katlı mekanın giriş katındaki mutfağın gayet temiz olduğunu gördüm. Mutfak kısmının hemen kasanın yan tarafında açık bir şekilde konumlanması isabetli olmuş. Üstelik aşçıların sessiz ve harıl harıl nasıl çalıştığını net bir şekilde görebiliyorsunuz. Açık mutfaktan kokuların etrafa yayılması ise hiç yok. 

Mekan küçük olmasına rağmen neredeyse her iki masayla bir garsonun ilgilenmesini takdir ettim. Temizlenmiş masaya kurulduğunuz an servis açılıp garson siparişinizi alıyor ve siz istemeseniz de bir başka garson hemen mezeleri, ekmeği masaya yerleştiriyor. Servisi bitiren garsonunuz masanızdan birkaç metre ötede elleri arkada, çaktırmadan gözleriyle tarayarak güleryüzüyle beklemeye başlıyor. Diyelim ki masada mezenin biri yendi bitti, hoop yenisi göz açıp kapayıncaya kadar yerine geliyor. Nereden geldi, nasıl geldi, hangi ara biteni gördüler, hiç anlamıyorsunuz. 

Bir daha bu restorana gelir miyim, evet gelirim. Ciğer yer miyim, Edirne Tava Ciğeri olursa evet, yerim. 😊

16 yorum:

  1. Ooooo hiç duymamışım teşekkürler ilginç bilgi :) ciğer hiç yemedim ama :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, ne demek sevgili deeptone...Ülkemizdeki devasa tava rekorlar kitabına girmiş, ben de duymadım. :)
      Ciğeri çok severim, o da kendim pişirirsem. Edirne Tava Ciğeri, ciğer sevmeyenlere de sevdirir bence. Cips gibi kıtır kıtır...:)
      Umarım tava ciğerini deneme şansınız olur. Değerli katkınıza çok teşekkür ediyorum. :)

      Sil
  2. Cips gibi kıtır kıtır ciğeri, merak ettim :) Farklı pişirme usullerini denemiş biri olarak mutlaka denemeliyim diye düşündüm, öncelikle bizim şehirde Edirne usulü pişiren var mı diye araştırmalıyım, artık olayın peşindeyim yani, teşekkürler Nazlı Hanım:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım yaşadığınız şehirde tava ciğerini bulursunuz Sayın Buraneros. Malzemelerden dolayı aynı tadı verir mi bilemiyorum ama en azından denemiş olursunuz. Şimdiden kolay gelsin size. :)
      Eğer ki tadına bakma şansını bulursanız enfes anlatımınızla blog sayfanızda okumayı çok isterim.
      Kıymetli katkınıza ben de teşekkür ediyorum. :)

      Sil
  3. Ben ciğer sevmem ama o kadar güzel anlatmışsınız ki ben de severek yerim gibime geldi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O hissi verebilmişsem ne mutlu bana...:) Ciğer sevmeyenleri bile yedirtiyormuş Edirne Tava Ciğeri. İnce ve kıtırlığından dolayı ciğer olmuş, cips gibi. Umarım bir gün tadına bakma şansınız olur. :)
      Değerli katkınıza çok teşekkür ediyorum. :)

      Sil
  4. Edirne'ye gitmiştim de o tavayı hiç görmedim. Akşehirde'de dev kazan vardı, en büyük mü bilmiyorum da Nasreddin Hoca'nın göle maya çalmasını temsil ediyor. 😀
    Edirne'de ciğer de yemiştik güzeldi ama benim vazgeçilmezlerim arasında değil, o yüzden pahalı geldi fiyatı. Güzel anlatımınızı keyifle okudum Nazlı Hanım, afiyet olsun. :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ediyorum Duygu Hanım. Edirne'ye ne zaman gittiniz bilmiyorum ama merkezde olmadığından tavayı görmemeniz çok normal. Yanına gidene kadar tavadan haberiniz olmuyor zaten. Turistik bir şehir, bari tabelası olaydı, iyi olurdu. Varsa da ben görmedim. :)
      Akşehir'deki o dev kazanı görmüştüm. Dünya'nın değil ama ülkemizin en büyük kazanı olabilir. :)
      Ekonominin dipleri gördüğü bu zamanda restorana gitmek lüks oldu artık sevgili Duygu Hanım. Biz de uzun zamandır ilk kez restorana uğramış olduk. Evin harcama bakanı olarak mümkün olduğunca gezilerimizin ekonomik olmasını tercih ediyorum. Oradan buradan kısıyorum, bazen de sürpriz harcama çıkabiliyor. :)
      Ciğeri çok sevdiğimden olsa gerek Edirne Tava Ciğeri vazgeçilmezim oldu benim için diyebilirim. :)
      Keyifle okumanıza onur duydum. Gönlünüz dert görmesin. :)

      Sil
  5. Merhabalar.
    Edirne tavası ve ciğeri ile ilgili paylaşımınızı hem okudum, hem de inceledim. Çok güzel bir gezi ve inceleme olmuş. Uluslararası bando ve ciğer festivali de bana çok ilginç geldi. Bando ve ciğer ikilisi ile birlikte uluslararası bir festival etkinliği; hem güzel, hem de ilginç. Tavanın ölçüleri de gerçekten tavayı devleştirmiş. Hem de bu tavanın içinde 600 kg. ciğer pişirilmiş. Gerçekten çok ilginç. Siz bu tavayı tanıtana kadar, emin olun Edirne'de böyle Guiness Rekorlar kitabı'na girmiş bu dev tavadan bihaberdik. Bu güzel bilgilendirme paylaşımınız için çok teşekkür ederim. Emeğinize ve gönlünüze sağlıklar dilerim.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar...
      Cennet vatanımızın her bir köşesinde yerel festivaller oluyor da çoğunu bilmiyoruz kanımca. Edirne'de Kırkpınar Yağlı Güreşleri'ni bilmeyen yoktur sanırım. Çünkü ulusal basın bu güreşler ile ilgili haberini hep yapar. Fakat Bando ve Ciğer Festivali'ni yerel basın ve halkının dışında bilen var mıdır, merak ettim açıkçası. Tavasını görene kadar ne festivalden ne de tavadan, benim de haberim yoktu. Bazı tesadüfler, güzel sonuçlar verebiliyor. İyi ki kahve içmek için bank arayışında olmuşuz diyorum. :)
      Rekor denemesinde 600 kg. pişirilen ciğer bana da ilginç gelmişti. Tavanın arkasındaki bilgi içerikli panodan okuduğumda epey şaşırmıştım. Hatta şöyle de düşünmüştüm, pişirilen bu kadar çok ciğer nasıl elde edildi ve o kadar ciğeri kimler yedi, bileydik gelirdik, rekor denemesine de şahit olurduk. :)
      Rica ederim, ne demek Recep Bey, değerli katkınıza asıl ben teşekkür ediyorum. Sizin de gönlünüze sağlık olsun.
      Saygı ve selamlar...

      Sil
  6. Ben çok severim bu tarz ilginç bilgileri. Guinness Rekorlar Kitabı'na giren devasa tava bilgisinden dolayı #biryaşımadahagirdim :)

    Edirne'ye hiç gitmedim ancak yaprak ciğer veya tava ciğeri yemeyi severim. Edirne'ye gidersem aklımda olsun.

    Paylaşımları bekliyoruz. Emeğinize sağlık. Eşinize selamlar...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım Edirne'ye gitme fırsatınız olur Recep Hilmi Bey. Bir ciğer sever olarak eminim yerel tava ciğerini de çok seversiniz.
      Her yeni ilginç bilgi ne zaman karşıma gelse, ben de bir yaşıma daha girdim diyorum. :))
      Sizin de gönlünüze sağlık olsun. Çok teşekkür ediyorum kıymetli katkınıza. Eşime selamınızı ilettim. Biz de can ailenize ve size selamlarımızı gönderiyoruz.

      Sil
  7. Bando ve Ciğer Festivali kulağa hoş geliyor, her yerde bol bol festivaller olsun, hepimizin gözü gönlü açılsın ve mideler de bayram etsin :) Bizdeki rekor denemeleri genelde yiyecek konusunda yapılıyor sanırım. En büyük tavada pişen ciğer, en uzun şiş kebap, en büyük döner :) Yemek sektörümüzü bu girişimci yönleri, mesleklerine olan tutkuları nedeniyle kutlamak lazım. Keyifli ve güzel girişimler bunlar. Ciğer konusuna gelirsek, evde hiç pişirmedim, sakatatlarla mesafeli bir ilişkim var diyelim :) Ama Adana'da hem de sabah sabah yediğim ciğer gayet güzeldi olarak kalmış aklımda.
    Belki bir gün Edirne'ye gidersem de deneyebilirim. Bu keyifli paylaşım için teşekkürler 🥰

    YanıtlaSil
  8. rekorlar kitabına giren büyük tavayı güzel geziniz vesilesiyle görmüş oldum:) Edirne tava ciğerini denemek isterim, sevdiklerinizle nice anlamlı gezileriniz olsun, sevgiyle..

    YanıtlaSil
  9. Yazılarınızı okuyunca bir sürü bilgi öğreniyorum😊 En büyük tavanın Edirne'de olduğunu bilmiyordum ve gerçekten yerinde görmeyi isterdim😊
    Ciğer sevmiyorum ama yazınızı okuyup, fotoğrafları görünce tadına bakmak istedim yalan yok😊 Çok lezzetli görünüyor. Edirne'yi çok merak ederim, görülmesi gereken yerlerden biri, ülkemizde öyle güzel yerler var ki hepsini görmek istiyor insan😊
    Menünün bu şekilde olması bence çok güzel olmuş bence, dediğiniz gibi müşteri açısından çok iyi. Kızartması hoşuma gidebilir diye düşündüm. Yazınızı okuyunca acıktığımı hissettim😊
    Çok güzel yazmışsınız, fotoğraflar da çok güzel, emeğinize sağlık😊

    YanıtlaSil
  10. Tesadüfen okumuştum bu haberi:))epey oluyor ne zaman hatırlamıyorum. :) et yemeyi sevmesem de B12 kaynağı imiş, bir ara mecburen yedim ama şimdilerde B12 alıyorum hap olarak:)) Alzheimer olmamak için arada et yediğim de oluyor. Kök hücreden et icat edilse de rahat rahat ben de et yesem diyorum:)))ama o günleri göremem herhalde en çok da lahmacun yiyeceğim öyle bir şey icat ederlerse:)
    Afiyet olsun:)
    Sevgilerimi bıraktım.

    YanıtlaSil