nazlitoac.blogspot.com

22 Mart 2022 Salı

Theodosius Dikilitaş-Fatih-İSTANBUL

Theodosius Dikilitaş ( Obelisk )

Sultanahmet Meydanı'nda yer alan dikilitaş, ilk olarak M.Ö. 15. yüzyılda, Mısır firavunu lll. Thutmose tarafından yaptırılıp, Karnak Tapınağı'nın güneyine dikilmiş.

 M.S. 357 yılında ise Roma İmparatoru ll. Constantius, tahtta bulunuşunun 20. yılı onuruna, dikilitaşı Nil Irmağı üzerinden İskenderiye'ye getirtmiş. 

İmparator l. Theodosius, M.S. 390 yılında, dikilitaşı gemiyle İstanbul'a getirip şimdiki yerine diktirmiş.

İstanbul'un en eski tarihi eserlerinden biri olan dikilitaş, Asvan ( Nil Nehri'nin doğu kıyısındaki Asvan civarında bulunan dünyanın en büyük çatlaksız ve damarsız pembe granit bloklarının çıkarıldığı taş ocakları ) granitinden yapılmış.

Kaidesiyle birlikte yüksekliği yaklaşık 24,5 metre olan dikilitaşın ağırlığı ise 200 tonmuş. Net biçimde görülen Mısır'ın hiyeroglif yazısı ile mermer kaide üzerindeki imparator ve halkı resmeden kabartmalarıyla günümüze kadar gelmiş muazzam tarihi bir eser.

Theodosius Dikilitaş kaidesinden bir kesit...

Theodosius Dikilitaş kaidesinden bir kesit...

Theodosius Dikilitaş kaidesindeki Grekçe yazıt...

Grekçe ve Latince bilmediğimden kısa bir araştırma yaptığımda öğrendiğim açıklamaları yazayım istedim.

Grekçe yazıtta; " Yalnızca İmparator Theodosius yerde duran bu dört yüzlü taşı dikme cesareti gösterdi ve yardımına Proclus çağrıldı. Bu şekilde koca sütun otuz iki günde ayağa kalktı. "

Theodosius Dikilitaş kaidesindeki Latince yazıt...

Latince yazıtta ise mermer taşın ağzından yazılmış. " Önceleri direnmiştim. Fakat yüce efendilere itaat etmem emredildi ve tiranlar yenildikten sonra üzerinde zafer çelengini taşımam gerekti. Her şey Theodosius'a ve onun sülalesine boyun eğer. Böylece bana galip geldiler ve reis Proclus'un idaresi altında otuz günde yukardaki göklere yükselmeye mecbur oldum. " 


4 yorum:

  1. Selamlar, Dikilitaş'ın ağzından yazılanlar hoşuma gitti. Yani Dikilitaş'ı dile getirmişler bunu şaşırtıcı buldum. :) Uzun yıllardır Dikilitaş'a uğramıyorum ama yazıların Türkçe açıklamalarını orada bulundurmamaları büyük eksiklik bence...
    Çok teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selamlar...
      Rica ederim, ne demek...Gittiğimde sarı panolarla çevrilmiş restorasyon çalışması vardı. Belki sonrasında dikilitaştaki yazıların Türkçe açıklamasının olduğu pano koyarlar diye umuyorum. Çok da iyi olur.
      Değerli katkınıza çok teşekkür ediyorum.

      Sil
  2. Sanırım İstanbul'un en turistik yerlerinden.Detaylı ve bilgilendirici bir yazı olmuş, teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ediyorum değerli katkınıza. Tarihi Yarımada'nın en çok ziyaret edilen yerlerinden biridir Sultanahmet Meydanı. :)

      Sil