nazlitoac.blogspot.com

5 Ekim 2023 Perşembe

Sveti Stefan-KARADAĞ

Ziyaretçilere yasak adacık, Sveti Stefan 

Yanlış okumadınız efendim, Sveti Stefan Adası turist gezisine kapalı. 1950'lerde adanın tamamı, tarihi dokusu korunarak otellere dönüştürülmüş. 2007 yılında ise Amanresort Şirketi 30 yıllığına kiralamış Karadağ hükümetinden. Bu yüzden adaya gitmek isterseniz ya otelinde konaklamalısınız ya da restoranında yer ayırtarak yemek yemelisiniz. Diğer bir seçenek de otelde kalan tanıdığınız sizi misafir olarak davet ederse adaya gidebilirsiniz.

Neyse efendim, bize de böyle uzaktan melül melül bakmak düştü. Gelelim adacığa. Budva il sınırları içerisinde, Adriyatik Denizi'ne doğru uzanmış 1.46 hektar alana sahip ortaçağdan kalma yapılarıyla küçücük bir ada. 

Adadaki sur ve yapılar, tee 15. yüzyılda korsanlar ve Osmanlılar'dan korunmak için Venedikliler tarafından hem savunma hem de barınma için kurulmuş. Gel zaman git zaman balıkçıların aileleriyle kaldığı adaya dönüşmüş sonraları. 20. yüzyılın başlarında balıkçılar terk edince ada, kaderiyle başbaşa kalmış. Yugoslavya hükümeti, savaşlardan sonra sekteye uğrayan turizmin canlanması için az sayıda kalan ada sakinini ana karaya yerleştirip adanın tamamını aslına uygun restore ederek otellere dönüştürmüş. 2007 yılından sonra da dünyaca ünlülerin gözdesi olunca ada, pırlantalı zamanlarını yaşar olmuş.

Her iki tarafında da kumsalı olan dar geçitle ana karaya bağlı adada, üç kilise de varmış. Varmış varmasına da, gideydik, göreydik, Arnavut kaldırımlı sokaklarında tarihi dokuyu hissederek dolaşaydık, iyi olurdu. Sağlık olsun diyeyim artık. 

Sveti Stefan - Karadağ 

Balkan turunun bir ayağı olan Budva şehir merkezinden yola çıktığınızda, Adriyatik Denizi'ne nazır karayolunu takip ettiğinizde yaklaşık 15 dakika içinde buraya varacaksınızdır. Bu gördüğünüz seyir terası, o karayolun kenarına inşa edilmiş. Park alanına aracınızı park edip hoop bir kaç adımda terasa gelirsiniz. Benim vaktim var, öyle ayakta dikilip adayı seyredemem derseniz, seyir terasının hemen sol yan tarafında bulunan Hotel Adrovic'in teras katındaki kafeteryasında kahve içip adacığı seyre dalabilirsiniz.

( Fotoğraf çekmeyi ya unutmuşum ya da galerimden uçup gitmiş kareler. Fotoğraf, sevgili eşim Tekin Toaç'tan alınmıştır. )

Doğa ve sevgiyle kalın. ☺️


28 yorum:

  1. Mini minnacık adada yer kalmamış:)))her yer ev, otel, birkaç ağaç sayabildim:))Gezmeye kapalı olması belki de bu yüzdendir Nazcığım gezecek yer yok gibi:)))ama yine de üzüldüm keşke gezebilseydin. Sanırım adamlar illa otelde kalsınlar, para kazanalım demişler. İlginç. (Kendimi şu an Mr. Spock sandım, bir şeye şaşınca ilginç derdi gülerdik:)))
    Sağol canım, sen de sevgiyle kal ♥

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Adanın drone ile çekilmiş fotoğraflarına baktım, her yapının arasında ve önünde bol ağaçlar vardı. Bizdeki bu karede pek yeşillik görülmüyor. Fotoğraf daha net olaydı. Gün batımına da denk gelince iyice puslu çıkmış. :)
      Gezmeye kapalı olması, adayı kiralayan şirketin kararı...Bana ilginç gelen de kamuya ait alanların kiraya verilip uzun yıllar boyunca halka kapalı olmasının sadece bizim ülkede var sanıyordum. Demek ki Avrupa ülkesinde de oluyormuş. 30 yıl, çok uzun bir süre...Zengin ve ünlüler geldikçe bu sürenin bitiminde bir 30 yılı daha eklerler gibi geliyor bana. :)
      Tee oralara kadar git, göremeden dön gel, üzücü olsa da yapacak bir şey yok, sağlık olsun artık. :))
      Ahh unutulmaz Karpuz Apartmanı...Nasıl unuturum meşhur Mr. Spock'ı...Aklıma geldikçe hâlâ gülerim. Ben de kendimi şu an kaynana sandım, netcen oralara gidecen, otur oturduğun yerde. ( Mudurnu şivesi yapamadım, Berfin hanıma selam olsun. :)))
      Tüm güzellikler sizinle olsun. :)

      Sil
    2. Aaa o zaman ben görememişim, iyi neyse ağaç olsun tabii ya, ben de yürünecek yer yok sandım binalardan:) bizim buralar gibi.
      Zengin ve ünlüler kapmış orayı belli. Dediğin doğru bir 30 sene daha eklerler. Olsun, canın sağolsun Nazlıcığım.:)
      Ah, ne güzel günlerdi o Uzay Yolu filan izlediğimiz günler. Hele bir Cehennem Sıcağında vardı ki, hâlâ YouTube'ta eski ve güzel bölümlerini izliyorum. Gençliğimi hatırlatıyor.
      Yok, yok gayet güzel olmuş Huriye kaynananın şivesi. Çok mutlu oldum hatırlamana:) Karpuz Apartmanı'nı sen dahil okurlar çok sevdiler yeni bölümler yazmak istiyorum ama ülkenin durumu sanırım esin perim yok...:( geleceği zaman belli olmuyor kafamın içini boşaltmam lâzım...
      Sağol canım senin de :)

      Sil
    3. Ülkenin durumu, ne esin perisi ne de umut bıraktı... Hassas gönüllü de olunca ülkenin durumu düşünceleri bir hayli meşgul ediyor tabii. Meşgul ettikçe de kolu-kanadı kırılmış gibi hisler baş gösteriyor insanda.
      Karpuz Apartmanı'nın sakinlerini, diyaloglarını, aksiyonlarını, çizimlerini unutmam mümkün değil. Hiç aceleye getirmeden, sakin-sakin bölümleri takip etmiştim. Televizyona uyarlansa, kesin izlenme rekorları kırar bence.
      Umarım en tez zamanda esin perileriniz gelir, yeniden yazmaya başlarsınız. Karpuz Apartmanı'nın yeni bölümlerini okumayı dört gözle bekler olacağım. :)
      Gençliğimizin dizileri efsaneydi. Uzay Yolu, o zamanın teknolojisi ile çekilmiş en güzel dizilerinden biriydi. YouTube'da gösterildiğini bilmiyordum. Ben de arada bir bakayım. :)
      Hepimizin canı sağ olsun. :)
      Çok teşekkür ediyorum kıymetli katkınıza. :)

      Sil
  2. Uzun gezilerle hiçbir alakası olmayan bu insan da yazılarınızı severek okuyorsa söyleyecek söz yoktur diyorum.:)
    Okudukça ben de imreniyorum gerçekten. Emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ediyorum değerli katkınıza. Sizin de gönlünüze sağlık olsun. Umarım uzun gezilere siz de gidersiniz, kendinize özgü çok harika yazılarınıza döker, bize de okuma şansı olur. :)

      Sil
  3. Gezip görmekten büyük keyif aldığım Balkanlar turunda uğradığımız bölgelerden burası ve malumunuz biz de uzaktan bakındık :)
    Fakat o kadar memnun oldum ki geziden, o kadar olur.. tabii bir de ana-babamın memleketleri olunca çok duygulu bir gezi oldu. Ne iyi yapmışsınız gitmekle.. :) <3
    Sevgiler,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ana-babanızın memleketi olduğunu bilmiyordum Sezer Hanım. İnsanın memleketini gezip görmesi gibisi yoktur. Ben de İzmir'e gittiğimde duygulanırım hep. :)
      İyi ki siz de gitmişsiniz Balkanlar turuna. Sanırım bu tura gidip de memnun kalmayan yoktur. Gerçekten de olağanüstü bir atmosfere sahip bölge.
      Adayı uzaktan seyretmek biraz saçma gelse de yapacak bir şey yok. İyi ki şu teras katını yapmışlar diyorum. Yoksa araçlar gelip geçerken karayolun bir kenarında inip seyredeyim diyemeyecektik. :)
      Ben de sevgilerimi yolluyorum Sezer Hanım.

      Sil
  4. Yanıtlar
    1. Yok, ödemedim. :)
      Benim eşime verdiğim fotoğrafların yanında bir tanesinin lafını etmez. Aslında hiç aklıma gelmeyen fikri getirdiniz. Bundan böyle verdiğim fotoğraflar için telif hakkı isteyeyim. :))
      Fikir ve değerli katkınıza çok teşekkür ediyorum. :)

      Sil
  5. Manzarası çok güzel. Gidip yakından görebilmek iyi olurdu. Gezebilmek lüks artık. Gerçi benim için hep öyleydi. :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biz de gezip gördüğümüz yerler için iyi ki gitmişiz diyoruz. Şimdi bu hayat pahalılığında mümkün değil gitmek. Şehir dışını bıraktım, şehir içinde bir yerden bir yere gitmek bile zor artık.
      Sveti Stefan Adası'nın uzaktan manzarasıyla yetinmeden yakından görmeyi çok isterdim. Sağlık olsun. :)
      Çok teşekkür ediyorum değerli katkınıza Duygu Hanım. :)

      Sil
  6. Merhabalar.
    Bu güzelim dünya harikası yer de rantçıların eline geçmiş değil mi? Zaten aksi olsaydı şaşardım.
    "Züğürt Ağa" filminde cennetten tapu dağıtan şıh olayında, ağa marabalara "önce dünyadan bir tapu almaya bakın!" dediğinde kahyası: "dünya tapuları çoktan paylaşılmış, bize yer kalmamaıştır ağam" dediğin de, kahya ne kadar doğru bir söz etmişti.
    Evet dünya tapuları çoktan paylaşıldığı için, bizlere de böyle uzaktan o tapulara melul melul bakmak düşmüştür.
    Sveti Stefan Adası ile ilgili tanıtımınız için çok teşekkür ederim. Emeğinize ve yüreğinize sağlıklar dilerim. Doğrusunu söylemem gerekirse, daha doğru dürüst kendi memleketimizi bile tanıyamamışken, Karadağ sınırları içinde böyle bir adacıktan nerden haberimiz olacaktı.
    Selam ve saygılarımla birlikte sağlıcakla ve esen kalın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Recep Bey...
      Ben şaşırdım açıkçası. Avrupa ülkesinde olmaz sanıyordum.
      Züğürt Ağa filmini kaç defa izledim, inanın hatırlamıyorum. Film, başından sonuna değin toplumun yapısından tutun da köyden şehre göçün sorunlarına varana kadar komik bir dille anlatsa da aslında ülkemizin gerçeklerini gözler önüne seriyor. Kahyanın ağaya verdiği cevabındaki sözlerin doğruluğu 40 yıldır değişmemiş ne yazık ki. Senaryoyu yazan Yavuz Turgul'a da selam olsun buradan. Pek severim bu filmi.
      Rica ederim, ne demek, asıl ben teşekkür ediyorum. Sizin de yüreğinize sağlık olsun.
      Biz de zamanında gezip görmüşüz diye memnuniyet duyuyoruz. Fakat bundan sonra seyahata çıkmak çok zorlaştı. Umarım en kısa zamanda düzelme aşamasına gelebiliriz ülkece.
      Siz de sağlıcakla kalın. Saygı ve selamlarımı gönderiyorum.

      Sil
  7. Güzel bir mekan tanıtımı, görseller de harika Nazlı tebrikler.

    YanıtlaSil
  8. Bursa Gölyazı gibiymiş burası da...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız, Gölyazı'yı epey andırıyor. Değerli katkınıza teşekkür ediyorum Recep Hilmi Bey.

      Sil
  9. Karadağ ve o hat ilgi odağımızda hep de hayatın biraz daha normalleşmesine ihtiyaç var, lakin o da -bizim memlekette- hep yokuş aşağı koşuyor:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umalım ki, normalleşme gelsin bizim memlekete. Yoksa ertelenen seyahatlar hepten rafa kalkacak. Yokuş yukarı koşmasını bıraktım, düzlüğe geçse bile yeter diyorum artık. Beklemekten başka elimizden geleni yok maalesef.
      Dilerim, istediğiniz seyahatlara gitme şansınız olur.
      Teşekkür ediyorum değerli katkınıza. :)

      Sil
  10. kotorda kaldım da budvaya gitmedim. o adada james bond filmi çekildi. kotora yakın olan korfu adası avupada gözdem :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kotor Eski Şehir'e hayran kalmıştım. Yayına hazır hale getirirsem, orayı da paylaşacağım. :)
      Korfu Adası'na emin olmak için haritaya tekrar baktım, ada Kotor'dan epey uzakmış sevgili deeptone. Arnavutluk ile Yunanistan sınırına yakın görünüyor. Evet, James Bond filmi de çekilmiş adada. Korfu Adası'nın methini çok duymuştum. Epey gözde bir ada...:)
      Değerli katkınıza çok teşekkür ediyorum. :)

      Sil
    2. korfudan kotora gemiyle gitmiştim yakın gelmişti belki :)

      Sil
    3. Yakın gelmesini şimdi anladım sevgili deeptone. Gemiyle gitmek nasıl da keyifli olmuştur, kıyıları seyrede-seyrede. :)

      Sil
  11. Giden fotolara üzüldüm . Anlatım için teşekkür ederiz :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, ne demek, asıl ben teşekkür ediyorum değerli katkınıza.
      Ben de üzülüyorum, neyse ki sağ olsun eşimden fotoğraf konusunda arada bir yardım alıyorum. :)

      Sil
  12. Aslında çok güzel ve turistik duruyor.Çok ilginç bir bilgi.Teşekkür ederiz:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, ne demek, ben de teşekkür ediyorum değerli katkınıza. :)

      Sil